Bez kategorii

Compliance – co to jest?

Wraz z zapowiedzią przyjęcia nowej ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych, rynek przypomniał sobie o funkcji compliance. “Compliance co to jest?” słyszymy coraz częściej, ale mało kto potrafi to wyjaśnić w prostych słowach. Przeczytaj nasz artykuł i poznaj compliance!

Czytaj dalej, aby dowiedzieć się:

  • jaka jest definicja compliance
  • kto pierwszy wdrażał compliance?
  • compliance w praktyce
  • jakie są korzyści z wdrożenia compliance?

Jaka jest definicja ‘compliance’?

Współczesna forma compliance powstała w Stanach Zjednoczonych na początku XXI wieku, w wyniku ewolucji prawno-gospodarczych kilku dekad. Kilka lat temu zaczęła wkraczać do Polski, ale wciąż jest zjawiskiem nowym. Przynosi jednak dużo korzyści firmom, które decydują się na taką właśnie politykę.

Początkowo światowe znaczenie compliance dotyczyło wyłącznie banków. Pierwszą definicję współczesnego compliance stworzył Bazylejski Komitet ds. Nadzoru Finansowego w 2005 roku jako :

ryzyko nałożenia sankcji prawnych lub regulacyjnych, istotnych strat finansowych lub utraty wizerunku, którą bank może ponieść w wyniku nieprzestrzegania przepisów, regulacji, zasad, standardów samoregulujących działalność organizacji i kodeksów, mających zastosowanie do bankowej aktywności

Z czasem definicja ta została rozszerzona na inne organizacje. Ujęcie compliance z 2005 jest najczęściej podawaną formułą dotyczącą tej działalności różnorakich przedsiębiorstw.

Compliance co to jest?

Compliance wyłonił się z kontrolingu oraz audytu i pełni dla tych dwóch obszarów funkcję wsparcia. Compliance (z ang. “zgodność”) to zespół systemów i procedur, których zadaniem jest zapobieganie występowanie ryzyka natury prawnej.

Głównym założeniem compliance jest eliminowanie przyszłych lub minimalizowanie istniejących zagrożeń, które mogą negatywnie wpłynąć na kondycję finansową firmy, a nawet zagrozić jej funkcjonowaniu. Ujawnienie złamania wewnętrznych regulaminów, nieuczciwej działalności lub praktyk biznesowych może na trwałe zaszkodzić każdej, nie tylko bankowej, organizacji, narażając ją na konsekwencje prawne, skutecznie odstraszając potencjalnych klientów czy kontrahentów.

Compliance minimalizuje lub całkowicie eliminuje zagrożenia poprzez poprzez wzmocnienie zewnętrznej reputacji firmy wobec organów regulacyjnych, rządowych, partnerów biznesowych, klientów albo likwidowanie niewłaściwych praktyk.

Compliance powinno działać zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz organizacji. Działanie wewnętrzne to zarówno regulaminy i kodeksy (również dotyczące etyki), których powinien przestrzegać każdy pracownik, jak i edukacja, czyli uświadomienie szeregowym pracownikom poprzez szkolenia, że każda ich decyzja ma konsekwencje prawne. Działanie zewnętrzne to dobre praktyki wobec kontrahentów, organów prawnych, przestrzeganie lojalności kontraktowej, ochrona danych osobowych i zachowanie tajemnicy bankowej oraz zapobieganiem manipulacjom finansowym.

Podsumowując : Co to jest compliance? W największym skrócie, działanie zgodnie z przepisami prawa i zarządzanie ryzykiem braku zgodności. Oznacza to, że compliance pełni funkcję kontrolną oraz monitorującą procesu wdrażania obowiązującego prawa, tak aby wszystkie regulacje, przepisy i standardy zostały w jasny i przejrzysty sposób wprowadzone w firmie i w należyty sposób zastosowane. Dlatego bardzo ważne jest, aby wdrażać politykę compliance wspólnie z doświadczonym partnerem.